Niewykluczone, że na etapie tworzenia koncepcji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, opracowany zostanie jeszcze inny model funkcjonowania spółki niż sygnalizowane ostatnio nacjonalizacja bądź regionalizacja.
Poinformowała o tym, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, Magdalena Mike-Gęsicka, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Mienia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przypomnijmy, iż najpierw wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki, a następnie prezes PR Tomasz Pasikowski poinformowali niedawno, że restrukturyzacja spółki będzie rozpatrywania w dwóch wariantach: „renacjonalizacji”, czyli ponownego przejęcia PR przez Skarb Państwa, oraz regionalizacji – czyli dalszego usamodzielniania wojewódzkich oddziałów spółki, które doprowadzić ma do podziału PR na mniejsze podmioty, obejmujące swoim zasięgiem od jednego do kilku województw.
Teraz czas na analizy
Magdalena Mike-Gęsicka potwierdza, że samorządom wojewódzkim zostały „przedstawione dwa, alternatywnie ujęte, rozwiązania przekształcenia i restrukturyzacji działalności PR”. – Rozwiązania te zakładają, odpowiednio, regionalizację oraz renacjonalizację spółki. Oba wymagają uprzedniego przeprowadzenia dogłębnych analiz, w następstwie których możliwym będzie wybór jednego z nich, jako najbardziej optymalnego z punktu widzenia założonych celów przekształcenia i restrukturyzacji, a następnie: opracowanie na jego podstawie koncepcji szczegółowej przeznaczonej do wdrożenia – mówi „RK” Magdalena Mike-Gęsicka.
Przedstawicielka władz woj. kujawsko-pomorskiego zauważyła jednocześnie, że na obecnym etapie, województwa dopuszczają możliwość wyboru jeszcze innych, alternatywnych koncepcji, jeśli w świetle dokonanych analiz projekty nacjonalizacji lub regionalizacji nie będą najlepiej służyły restrukturyzacji PR.
Przygotować PR na IV pakiet kolejowy
Magdalena Mike-Gęsicka nie powiedziała, o jakie konkretnie warianty może chodzić, natomiast wyszczególniła, jakie cele ma spełnić restrukturyzacja spółki. – Po pierwsze, chodzi o powstanie układu rynku przewozu osób, który w sposób maksymalny ograniczy zagrożenie dalszego zadłużania się spółki, a także zapewni ciągłość świadczenia usług przy jednoczesnym podnoszeniu ich efektywności i jakości, oraz przygotowaniu rynku regionalnych kolejowych usług przewozu osób do wdrożenia IV pakietu kolejowego. Po drugie, celem jest doprowadzenie do zorganizowania systemu przewozów regionalnych w sposób umożliwiający elastyczne reagowanie na otaczające uwarunkowania, a przede wszystkim, na skuteczne konkurowanie podmiotów tego systemu na rynku regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich – mówi Mike-Gęsicka.
Zdaniem dyrektor, dobrze się stało, że Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze Przewozy Regionalne w procesie restrukturyzacji. – Wydaje się to być rozwiązaniem zasadnym, jeśli zważyć na doświadczenie ARP w zakresie procesu restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, zwłaszcza takich, które znajdowały się w trudnej sytuacji finansowej – uważa Magdalena Mike-Gęsicka.